Ülkemizin paha biçilemez değerli eserleri olan (Kaşıkçı Elması, , Topkapı Sarayı Kutsal Emanetleri, İskender Lahti İskender Büstü ve Ağlayan Kadınlar Lahti gibi ) eserlerin sorumluluğunu alan Arkeolog ve Müze Araştırmacıları ile 657 Sayılı DMK’ nun 4/B Maddesine göre çalışan uzmanlar sefalet ücretine mahkûm edilmiştir.
[nggallery id=33]
Milli Saraylarda, Vakıflar Genel Müdürlüğünde ve Askeri müzede çalışan uzmanlar ile aramızda %50 gibi bir ücret farkı bulunmaktadır.
Müzede çalışan tüm uzmanlar tek çatı altında birleştirilmeli ve teknik kadroya alınarak ek göstergeleri 3600 olmalıdır.
Çalışanlar arasında Arkeolog, Müze Araştırmacısı 4/B gibi ayrımların yapılması Anayasanın eşitlik ilkesine aykırıdır.
Tüm Müzelerde ve ören yerlerindeki özel ticari işletmeler derhal kapatılmalıdır.
Döner Sermaye İşletmesinin gelirlerinin tamamına yakını Müzelerin bilet gelirlerinden sağlanmasına rağmen, Müzelere ayrılan pay yok denecek kadar azdır.
Döner Sermaye gelirlerinden Müzelerde çalışan Uzmanların yurt içi ve dışı bilimsel araştırmalarına yönelik belli bir miktar ödenek ayrılarak, Müze Uzmanlarının bilimsel çalışmaları desteklenmelidir.
Müzelerde çalışan tüm personelin ( Unvan ayrımı gözetmeksizin ) döner sermayeden asgari ücretin %100’ü kadar ödeme yapılmalıdır.
Bakanlığımız, müzelerin ve sanat kurumlarının önünü açmalıdır. 2 Yıldan buyana kapalı olan İstanbul Atatürk Kültür Merkezinin tadilatı Kurul Kararlarına uygun hale getirilerek sana sever seyircilerine açılmalı ve Sanat kurumları alışveriş merkezine dönüştürülmemelidir.
Bakanlığımızda çalışan Personel için senelik izinlerini kulanabileçeği sosyal tesisler başka kurumlara devredilme yerine Bakanlığımız tarafından işletilmelidir.(Türem Milli Eğitim Bakanlığına devredilmiş olup, Kültür ve Turizm Bakanlığınca işletmemesi gerekmektedir.)
Müzelerin faaliyetleriyle ilgili olarak, Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğünce tüm müzeleri bağlayıcı ve yönlendirici politikalar ve standartlar oluşturulmalıdır.
Müze uzmanı personelinin özlük haklarına ilişkin olarak hakkaniyete aykırı ve eşitsizlik doğurucu sorunlar giderilerek personeli teşvik edici ve ödüllendirici düzenlemeler yapılmalıdır.
Müzelerde görevli personel sayısı ihtiyacı karşılamamakta, mevcut personelinde gereken yerlere gerçekçi olarak dağıtılmalıdır.
Mevzuattaki boşluk ve yetersizlikler, eski eser kaçakçılığa karşı etkili önlemler alınmasını
güçleştirmektedir.
Eser kaçakçılarına verilen cezalar caydırıcı olmaktan tamamen uzaktır.Kaçak kazı ve define aramaları ile ilgili cezaları yeterince etkin ve etkili değildir.
Müzelerin depoları ısı, ışık, nem koşulları itibariyle son derece yetersizdir.
Müzelerin çoğunda, çağdaş donanımlara sahip güvenlik sistemlerinin bulunmadığı ve olanlarında yetersiz olduğu görülmektedir.
Müzelerin Koruma ve Güvenlik görevlileri sayıları istenen düzeyde değildir.
Müzelerin büyük çoğunluğunda, yangın ve afet durumuna ilişkin afet planı ve kurtarma öncelikleri güncelleştirilmemiş olduğundan ihtiyacı karşılayamamaktadır. Ayrıca, herhangi bir afet durumunda, müze yönetimi, polis, itfaiye ve mülki makamlar arasında önceden belirlenmiş bir koordinasyon ve işbirliği yoktur.
Müze personelinin hizmet içi öğretimine ilişkin uygulamalar yetersizdir.
Müzelerimiz çağdaş Müzeciliğin gereklilikleri göz önüne alınarak yeniden yapılandırılmalıdır.
Müze çalışanlarının Meslek ilke ve etiğinin gelişmesi, meslektaşlar arasındaki örgütlenmenin sağlanabilmesi ve meslek odalarının gerçekleşmesi için mevzuata gerekli değişiklikler yapılmalıdır(TMMO gibi)
Uzmanların Müze dışındaki (Sondaj. Kazı ve define) görevlerinde, diğer kamu görevlilerine sağlanan harcırahı, “mücavir alan” gibi tanımlar nedeniyle alamadığı görülmüş ve bu konuda yasal düzenleme yapılmalıdır.