I-BÖLÜM
GENEL HÜKÜMLER
MADDE 1-HUKUKSAL DAYANAK
Bu Toplu İş sözleşmesinin hukuksal dayanağı 4688 Sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu, Anayasanın 90. maddesi, ILO’nun 87, 98 ve 151 sayılı sözleşmeleri.
MADDE 2-TARAFLAR
Bu toplu iş sözleşmesinin işveren tarafı, Kamu İşveren Heyeti, kamu çalışanları taraf ise Kamu Emekçileri Sendikaları Konfederasyonu (KESK) ve Kültür Sanat ve Turizm Emekçileri Sendikası (Kültür Sanat-Sen)’dır.
MADDE 3-TANIMLAR
Bu toplu iş sözleşmesinde geçen;
a. İşveren: Kamu işveren Heyetini,
b. Konfederasyon: Kamu Emekçileri Sendikaları Konfederasyonu (KESK)’nu,
c. Sendika: Kültür Sanat ve Turizm Emekçileri Sendikası (KültürSanat-Sen)’nı,
d. İş yeri: Madde 6 (a) bendinde yer alan kurumları,
e. Kamu Görevlisi: Kamu kurum ve kuruluşları ile bağlı ortaklıklarında işçi statüsü dışında bir kadro veya pozisyonda Çalışan kamu çalışanını,
f. Sözleşme: Ekleri ile birlikte bu toplu iş sözleşmesini,
g. Taraflar: Bu toplu iş sözleşmesine taraf olan işveren ve sendikayı,
h. Mevzuat: Yasa, tüzük, yönetmelik, genelge, yönerge v.b.’ni
ifade eder.
MADDE 4- SÖZLEŞMENiN AMACI
Bu toplu sözleşmenin amacı: sözleşmenin yapılması, muhtevası ve sona ermesi ile ilgili hususları düzenleyerek; KESK ve Kültür Sanat-Sen ile Kamu işveren Heyeti arasında, tarafların temsil, hak ve yükümlülüklerini, tarafların hak ve yetkilerini, sendikal izinleri, çalışanların eğitimi, çalışma koşulları ve sürelerini, iş güvencesini, işe alma ve işten ayrılma usullerini, her türlü mali, sosyal ve özlük hak ve yardımları, izin, atanma, yer değiştirme ve yönetime katılma haklarını, disiplin hükümlerini, yasakların kaldırılması ile karşılıklı ödev ve sorumlulukları ve özel hükümleri göstermektir.
MADDE 5- İLKELER
Bu toplu sözleşmenin uygulanmasında; taraflar iş yerlerinde çalışma ortamının oluşturulmasında,
İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Avrupa İnsan Haklan Sözleşmesi ve Avrupa İnsan Hakları
Mahkemesi kararlarını, Avrupa Sosyal Şartı, Uluslararası Çalışma Örgütü Sözleşmeleri ve yetkili organ kararlarını, BM ikiz Sözleşmelerini ve organ kararlarını asgari norm olarak kabul ederler.
MADDE 6- KAPSAM VE YARARLANMA
a) Bu Toplu İş Sözleşmesi, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü, Atatürk Araştırma Merkezi Başkanlığı, Türk Dil Kurumu Başkanlığı, Türk Tarih Kurumu Başkanlığı, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Başkanlığı Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı ile bunlara bağli ve ilgili iş yerlerinin tümünü kapsar.
b) Bu Toplu İş sözleşmesi hükümlerinden Kültür Sanat ve Turizm Hizmet Kolunda bulunan iş yerlerindeki 657 sayılı kanunun 4/A, 4/B, 4/C maddesine tabi çalışanlar, 657 sayılı kanun uyarınca sanat kurumlarında tüm sözleşmeli çalışanlar ile geçici hizmet sözleşmesi ile çalışanlar, özel kanunlarına göre kamu görevlisi olarak kabul edilen sözleşmeli personel yararlanır.
c) Bu Toplu İş sözlemesinin yürürlük suresi içinde işveren, sendikasız çalışanların ücretlerine; Toplu İş sözleşmesinde öngörülen zamlardan ayrı ve farklı zam yapamaz. Yapması durumunda bu zamdan bütün sendikalı çalışanlar da ek olarak ve ayrıca yararlanırlar.
MADDE 7- TOPLU SÖZLEŞMENİN HÜKÜMLERİ
a) Bu Toplu İş Sözleşmesinin “Kapsam ve Yararlanma” başlığını taşıyan 6. maddesinde, sözleşmeden yararlanacağı belirtilen çalışanlara uygulanan mevzuatın bu sözleşmeye aykırı hükümlerinin yerini bu Sözleşme hükümleri alır.
b) Yasalardan dogan haklara ek olarak, bu Toplu İş sözleşmesinde yer alan hükümler, sözleşmeden yararlanan çalışanlar yönünden sözleşmenin yürürlük süresinin başlangıcından itibaren yeni bir sözleşme yapılıncaya kadar hüküm doğurmaya devam eder.
c) Bu toplu iş sözleşmesinde aksi belirtilmedikçe, idari ve hizmet akitleri toplu iş sözleşmesine aykırı olamaz. İdari ve hizmet akitlerinin toplu iş sözleşmesine aykırı hükümlerinin yerini, bu toplu iş sözleşmesindeki hükümler alır. Şöyle ki; idari ve hizmet akitlerinde ki kamu çalışanı lehine hükümler saklıdır ve hizmet akdinde belirtilmeyen konularda bu toplu iş sözleşmesinin hükümleri uygulanır.
d) Bu toplu iş sözleşmesinin yürürlüğe girdiği tarihten önce kamu çalışanlarınsa sağlanan ve bu toplu iş sözleşmesinde değiştirici ya da yok edici hüküm bulunmayan kamu çalışanı lehine hak ve menfaatler kazanılmış hak olarak aynen devam eder.
e) Toplu İş sözleşmesi, mevzuat ile kamu çalışanı yararına tanınmış ve tanınacak hakların uygulanmasına engel olamaz. Bu toplu iş sözleşmesinden daha fazla hak sağlayan yasalar çıkarsa bu sözleşme hükümlerinin yerini alır.
MADDE 8- UYGULAMA ESASLARI:
a) Toplu iş sözleşmesinin bütünlüğü: Bu Toplu İş Sözleşmesi gerek maddelerin açık anlamları ve gerekse de değindiği bütün hususlarda geçerlidir. Bölüm ve madde başlıkları maddelerin anlamını tamamlar.
Yorum: Bu Toplu İş Sözleşmesi amacı dışında yorumlanamaz, taraflar yorumlanmasını gerekli gördükleri maddeleri öncelikle aralarında görüşerek ortak bir çözüm yolu bulmaya çalışırlar. Çalışanlardan ve özgürlüklerden yana yorum esas alınır.
b) Toplu İş Sözleşmesinin Yürütülmesi: Bu Toplu İş Sözleşmesinin yürütülmesi işveren ve
Sendika tarafından birlikte sağlanır. Sendika, Genel Merkez Yönetim Kurulu, Şube Yönetim Kurulu, İş yeri Sendika Temsilcileri tarafından temsil edilir. İşveren, kendisi ya da işveren vekili tarafından temsil edilir.
MADDE 9- İŞVERENİN HAK VE YÜKÜMLÜLÜKLERİ
a) İşveren, bu Toplu İş Sözleşmesine aykırı olmamak üzere işin tanzimi, iş yerinin sevk idaresi ile ilgili kararlar almaya yetkilidir.
b) İşveren, iş yerinde çalışanların güvenliği ve sağlığı açısından gereken her türlü önlemi eksiksiz almakla yükümlüdür.
c) İşveren, çalışanların tüm haklarını zamanında ve noksansız olarak yerine getirmekle yükümlüdür.
d) İşveren, sendika veya konfederasyonun her konudaki bilgi talebini öncelikli olarak yerine getirir. Sendika ve işveren vekilleri birbirine yazdıkları yazılara en geç 15 gün içerisinde yazılı yanıt vermek zorundadır.
e) Çalışanları ilgilendiren her türlü yasa, tüzük, yönetmelik, genelge, vb. hazırlık çalışmalarında sendika görüşü alınır.
f) İlişik kesme durumu hariç, işveren çalışanının onayı olmadan, çalışanın ücretinden alacağını mahsup edemez.
g) İşveren, sendikal çalışmalar konusunda çalışanlara ve sendikaya, sendikayı temsil yetkisine sahip kişilere her türlü kolaylığı sağlar.
h) İşveren, çalışanları ilgilendiren her türlü mevzuat ve süreli yayınları sendika ve konfederasyona gönderir.
i) Çalışanlar, görevlerini yaparken özel ve tüzel üçüncü kişilere zarar vermeleri halinde aleyhlerine açılacak davalarda işveren hukuki destek sağlar.
j) Çalışanlar, yasalarla düzenlenmiş statü, teknik eğitim ve unvanlı kadroları dışında her ne
sebeple olursa olsun başka kadro ve statülerde çalıştırılamaz.
k) Sendika temsilcileri, kendi görev alanlarına giren konuları görüşmek üzere, işveren veya vekillerinden toplantı talebinde bulunabilirler. Olağanüstü bir sebep olmadıkça, yazılı olarak başvurdukları tarihten itibaren 3 (üç) iş günü içinde talep yerine getirilir.
l) Özel yasaları bulunan sanat kurumlarının disiplin kurullarında sendika temsilcisi yer alır.
m) İşveren sendikal bildiri, gazete, dergi ve benzeri materyallerin, iş yerlerinde engellenmeden dağıtımı için gerekli tedbirleri alır.
n) İşveren, çalışanların aidat kesinti listesini 4688 Sayılı Yasa hükümlerine göre sendikaya zamanında ve düzenli olarak vermekle yükümlüdür.
o) İş yerinde mevcut ve oluşturulacak kurul ve komisyonlarda işveren ve sendika eşit sayıda temsilci bulundurur.
MADDE 10- İŞ YERİ OLANAKLARINDAN YARARLANMA
İşveren, sendika, şube ve iş yeri temsilcilerinin talepleri doğrultusunda iş yerlerinde yapılacak olan eğitim, seminer, konferans, tiyatro ve diğer etkinliklerde salon, araç ve gereçlerini ücretsiz kullandırır.
MADDE 11- İŞ YERİNDE SENDİKAL ÇALIŞMALAR
a) Sendikanın merkez ve şube yöneticileri ya da görevlendireceği kişiler, işverenle her zaman görüşebilir. Aynı zamanda, iş yerindeki sendika üyeleri ve çalışanlar ile de her zaman görüşebilir.
b) Kamu çalışanları, sendikal faaliyetlerinden ötürü hiç bir ceza ve farklı uygulamaya tabi tutulamazlar.
MADDE 12- SENDİKAL İZİNLER
a) Sendika temsilci ve görevlilerine kongre, konferans, seminer, yönetim, denetim, genel kurul ve temsilciler kurulu gibi sendikal toplantılara katılmaları için, sendikanın veya şubesinin yazılı talebi üzerine ücretli idari izin verilir. Verilecek izinler diğer yasal izinlerden mahsup edilemez.
b) Sendikanın yurt içi ve yurt dışında düzenleyeceği her türlü eğitim, seminer, konferans vb. toplantılarına katılacak sendika üyelerine eğitim süresi ve yol süresi dikkate alınarak ücretli idari izin verilir. (KESK)
c) Sendika ve şube yöneticileri ile iş yeri temsilcileri, amirine bilgi vermek koşulu ile sendikal faaliyetler için iş yerinden ayrılabilir.
MADDE 13- İŞ YERİ SENDİKA TEMSİLCİLİĞİ:
a) İş yeri sendika temsilcileri sendika tüzüğüne göre iş yerinde Çalışan üyeler tarafından belirlenir.
b) İşveren vekili, temsilci seçimi için gerekli mekanı temin eder.
c) İş yeri sendika temsilcileri, iş yerinde çalışan üyelerin yasa ve bu sözleşmeden doğan haklarının tam ve eksiksiz uygulanıp uygulanmadığını takip eder, bu konuyla ilgili üyelerden gelecek dilek ve şikayetleri, işveren veya vekiliyle görüşür ve çözüme bağlar.
d) İş yeri sendika temsilcileri üyeler ve çalışanlarla ihtiyaç duyduklarında görüşebilirler. Bu
görüşmeler toplantı biçiminde de yapılabilir.
MADDE 14- DUYURU PANOSU VE SENDİKA TEMSİLCİLİK ODASI:
a) Duyuru Panosu:
Sendika ilan tahtasının iş yerlerinde işveren tarafından yaptırılarak bulundurulması zorunludur. İlan tahtalarının personelin toplu girişlerinin bulunduğu yerlerde bulunması sağlanır.
b) Temsilcilik odası:
İş yerlerinde temsilcilik odası bulundurulması zorunludur. Mekan olarak fiilen oda bulundurulmayan küçük iş yerlerinde haftanın belli bir gününün, belli bir bölümde iş yeri odalardan birisi sendikaya tahsis edilir. Buyuk iş yerlerinde temsilcilik odasında sendikanın uygun göreceği demirbaşlar bulundurulur. Sendika odasına dahili telefon hattı çekilir. Sendika isterse, aynca telefon hattı tahsis edilir.
MADDE 15- SENDİKA VE ŞUBE YÖNETİCİLERİ İLE SENDİKA İŞ YERİ
TEMSİLCİLERİ VE İŞ YERİ SENDİKA TEMSİLCİLERİNİN GÜVENCESİ
a) İş yerlerinde çalışan genel merkez ve şube yönetim, denetleme, disiplin kurulu üyeleri, bölge temsilcileri, şubeye bağlı il ve ilçe temsilcileri ile iş yeri sendika temsilcileri, sendika iş yeri temsilcileri ve üyeler, sendikal faaliyetleri nedeni ile cezalandırılamaz, rızaları dışında çalıştığı birim, kısım ya da iş yeri değiştirilemez, meslekleri ile ilgili olmayan bir görev verilemez, başka bir iş yerinde geçici veya daimi olarak görevlendirilemezler.
b) Profesyonel sendika yöneticiliği sona eren merkez ve şube yöneticileri, yöneticilik görevinin sona ermesinden itibaren bir ay içerisinde eski görev yerine başlatılır. Bu haktan sendikal görevlerinden dolayı hüküm giymiş olan yöneticiler de yararlanır.
MADDE 16-Sendika, özel yasası olan kurumlar dahil bütün disiplin ve yüksek disiplin kurullanda sendika temsilcisi ve sendikanın isteği halinde avukat bulundurur.
![](https://kultursanatsen.org.tr/portal/wp-content/uploads/2021/08/WhatsApp-Image-2021-08-03-at-11.15.16-210x300.jpeg)
II-BOLUM
MALİ VE SOSYAL HAK TALEPLERİMİZ
MADDE 1– 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Ek Madde 70’de belirtilen
emeklilik keseneğine ve kurum karşılığında tabi oranlar;
Ek göstergesi 3600 (dahil) – 6400 (hariç) arasında olanlarda %150 ‘sine
Ek göstergesi 2200(dahil)- 3600 (hariç) arasında olanlarda %130’una
Diğerlerinde (2200 altında olanlar) %70’ine
tekabül eden miktarda, emeklilik keseneğine ve kurum karşılığına tabi tutulur.
MADDE 2 – Emeklilik açısından memurları ayrıştıran 5510 sayılı yasanın iptal edilmesi ve tüm memurların 5434 sayılı yasa kapsamında emekli olmasını sağlayacak yasal düzenlemenin yapılması.
MADDE 3 – Kamu çalışanı ücretlerine ülkenin ekonomik büyümesinden hakları olan refah payını alması için TİS’de öngörülen zam ve enflasyon farkı dışında yıllık ekonomik büyüme oranından artış yapılır.
MADDE 4 – Memur taban aylığı asgari ücretten düşük olamaz. Memur taban aylığı asgari ücretin altında kaldığında en az asgari ücret tutarına yükseltilir.
MADDE 5– 657 Sayılı Devlet Memurları Kanununa ekli (I) sayılı cetvelde Hizmet sınıfları itibariyle unvan veya aylık alınan, derecelere göre ek göstergeler deki (II) sayılı cetvelde Şehir Plancısı ve Bölge Plancısı ibaresinden sonra gelmek üzere Arkeolog unvanı eklenmiştir.
MADDE 6-657 Sayılı Devlet Memurları Kanununa ekli (I) sayılı cetvelde Hizmet sınıfları itibariyle unvan veya aylık alınan derecelere göre ek göstergelerdeki (II) sayılı cetvelde Şehir Plancısı ve Bölge Plancısı ibaresinden sonra gelmek üzere Müze Araştırmacısı, Kütüphaneci, Folklor Araştırmacısı unvanı eklenmiştir.
MADDE 7– 657 Sayılı Devlet Memurları Kanununa ekli (I) sayılı cetvelde Hizmet sınıfları itibariyle unvan veya aylık alınan derecelere göre ek göstergedeki (3600 ek gösterge) (II) sayılı cetveldeki Şehir Plancısı ve Bölge Plancısı ibaresinden sonra gelmek üzere lisans mezunu olan Heykeltıraş, Restoratör, Teknik Ressam unvanlar eklenmiştir.
MADDE 8- 14.07.1965 Tarihli ve 657 Sayılı Devlet Memurları Kanununun 36 maddesinin “Ortak Hükümler” başlıklı A bendinin 4.alt bendinde , “Üniversitelerin Arkeoloji ve Sanat Tarihi Bölümlerinin Prehistorya, Protohistorya ve Ön Asya Arkeolojisi, Klasik Arkeoloji Ana bilim dallarından mezun olanlar” ibaresinden sonra gelmek üzere Fen Edebiyat, Edebiyat, dil ve Tarih Coğrafya Fakültelerinin Bilgi-Belge Yönetimi (Kütüphanecilik), Dokümantasyon ve Enformasyon, Arşivcilik, Halk bilimi, Restorasyon, Konservatör, Taşınabilir Kültür Varlıklarını Koruma ve Onarım, Kültür Varlıklarını Koruma ve Onarım bölümlerinden mezun olanlar öğrenimlerine göre tespit edilen giriş derece ve kademelerine ek olarak bir (1) derece verilir ibaresi eklenmiştir.
MADDE 9– 657 Sayılı Devlet Memurları Kanununa ekli II sayılı Cetvelde grup 9’un 6. sırasına “Arkeolog” ibaresinden sonra gelmek üzere Restoratör, Kütüphaneci, Müze Araştırmacısı, Folklor Araştırmacısı ibaresi eklenmiştir.
MADDE 10-17/4/2006 tarihli ve 2006/10344 sayılı Bakanlar Kurulu Karan ile yürürlüğe konulan Devlet Memurlarına ödenecek Zam ve Tazminatlara ilişkin Karara ekli (I) sayılı İş Güçlüğü, İş Riski, Temininde güçlük ve Mali Sorumluluk Zammı Cetvelinin “(B) Teknik Hizmetler Bölümünün 3 üncü sırasında hizmet yılları dikkate alınarak öngörülen iş güçlüğü ve temininde güçlük zammı puanlan ile (II) sayılı Özel Hizmet Tazminatı Cetvelinin “(E) Teknik Hizmetler” bölümünün 1 inci sırasının (c) bendinde dereceler itibarıyla öngörülen tazminat ve ek tazminat oranları, kadroları teknik hizmetler sınıfına dahil Müze Araştırmacısı Folklor Araştırmacısı, Kütüphaneci unvanlı kadrolarda bulunan personel için de uygulanır.
MADDE 11-17/4/2006 tarihli ve 2006/10344 sayılı Bakanlar Kurulu Karan ile yürürlüğe konulan Devlet Memurlarına Ödenecek Zam ve Tazminatlara ilişkin Karara ekli (I) sayılı İş Güçlüğü, İş Riski, Temininde Güçlük ve Mali Sorumluluk Zammı Cetvelinin “(B) Teknik Hizmetler Bölümünün”nun 3 üncü sırasında hizmet yılları dikkate alınarak öngörülen iş güçlüğü ve temininde güçlük zammı puanlan ile (II) sayılı Özel Hizmet Tazminatı Cetvelinin “(E) Teknik Hizmetler” bölümünün 1 inci sırasının (c) bendinde dereceler itibarıyla ön görülen tazminat ve ek tazminat oranları, kadroları teknik hizmetler sınıfına dahil Restoratör, Heykeltıraş ve Teknik Ressam unvanlı kadrolarda bulunan personel için de uygulanır
MADDE 12- 666 sayılı KHK’deki (I) sayılı Cetveldeki Ek Ödeme oranları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. Kadroları Teknik Hizmetler sınıfında yer alan personelden,
b) bendindeki Arkeolog unvanının ek ödeme oranları; 1-2 dereceden aylık alanlar 140, 3-4 dereceden aylık alanlar 130,
Diğer derecelerden aylık alanlar için 120 olarak uygulanır.
MADDE 13- 666 sayılı KHK deki (I) sayılı Cetveldeki Ek Ödeme oranları Aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Ek ödeme oranları (1) nolu grupta düzenlenenler hariç, bu sınıfta yer alan diğer kadrolarda bulunanlardan;
1-2 dereceden aylık alanlar 140
3-4 dereceden aylık alanlar 130
Diğer derecelerden aylık alanlara 120 olarak uygulanır.
MADDE 14-657 Sayılı Kanuna ekli II Sayılı (Özel Hizmet Tazminatı) Cetvelinin E Teknik Hizmetler Bölümünün 6.Maddesinde; teknik hizmet sınıfına ait kadrolarda çalışan büro, atölye, ısı santrali, laboratuvar, tesis (sosyal tesisler dahil), işletme, fabrika ve hizmet binaları dışında olmak şartıyla arazi, şantiye inşaat,baraj park, bahçe, maden ve yol gibi açık çalışma mahallerinde fiilen çalışanlardan (belirtilen mahallerde yapılan kontrolörlük dahil) sonra gelmek üzere “araştırma inceleme yapmak, gezici kütüphane hizmeti vermek” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 15-657 Sayılı Kanuna ekli II Sayılı (Özel Hizmet Tazminatı) Cetvelinin E Teknik Hizmetler Bölümünün 6. Maddesine en az dört yıllık yüksek öğrenim görenlerden; Teknik Hizmetler sınıfının 1/a,b ve c sıralarında sayılan Mimar, Mühendis, Arkeolog, unvanından sonra gelmek üzere Müze Araştırmacısı, Kütüphaneci unvanları eklenmiştir.
MADDE 16- 657 Sayılı Kanuna ekli II Sayılı (Özel Hizmet Tazminatı) Cetvelinin E Teknik Hizmetler Bölümünün 6. Maddesine en az dört yıllık yüksek öğrenim görenlerden; Teknik Hizmetler Sınıfına 1/a,b ve c sıralarında sayılan Mimar, Mühendis, Arkeolog, unvanından sonra gelmek üzere Teknik Ressam, Restoratör, unvanları eklenmiştir.
MADDE 17- Kütüphanelerde, Müzelerde ve Laboratuvarlarda çalışanlar ile sanat kurumlarındaki atölyelerde çalışan personele 575 puan iş riski zammı verilir.
MADDE 18- Kütüphanelerde, Müzelerde ve Laboratuvarlarda haftalık 40 saati geçen hafta sonu çalışmaları, dini ve milli bayramlar ile hafta içi mesai bitiminden sonra çalışılan sureler için belirlenen mesai ücretinin 10 katı ödenir.
MADDE 19- Arkeolog, Müze araştırmacısı, Restoratör ile diğer kadrolarda Çalışan üzerinde zimmet bulunan personele 400 puan, Kütüphanelerde üzerinde zimmet olan (basma ve yazma eserler ile görsel eşitsel materyaller) Kütüphaneci ve diğer personele 400 puan mali sorumluluk zammı ödenir. (Memur sen 500 tl yada 2000 puan önerdi. Taşınır kayıt ve taşınır kontrol yetkilileri ayrıca belirtilmeli)
MADDE 20- Devlet Memurları Kanunu II sayılı cetvelde (Özel Hizmet Tazminatı cetveli) Müdür unvanı ile çalışan Mühendis, Mimar, Şehir ve bölge plancılarına %170 oranında özel hizmet tazminatı verilir.
MADDE 21- 666 sayılı KHK’nın (III) sayılı cetvelindeki; (EK 10 uncu Maddenin Birinci Fıkrasının (c) Bendi Kapsamında Yer Alan Personelin Ücret ve Tazminat Gösterge Cetveli) bölümüne; Sıra no : 1 deki Merkez Teşkilatına ait Uzman İbaresinden sonra gelmek üzere Taşra Teşkilatına ait Uzman ibaresi eklenmiştir.
MADDE 22- 657 Sayılı Devlet Memurları Kanununda ekli II sayılı Özel Hizmet Tazminatı cetvelinde grup 14. Sırasında “Mütercim” unvanından sonra gelmek üzere “Turizm Araştırmacısı” unvanı eklenmiştir. 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki cetvellerin Kültür ve Turizm Bakanlığına ait bölümüne işlenmiştir.
MADDE 23-632 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile diğer teknik hizmet personeli 4(B) statüsünde 4(A) statüsüne uzman olarak geçirilen personel, sınavsız olarak Arkeolog ya da Müze Araştırmacısı kadrosuna atanır.
MADDE 24-664 Sayılı Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Teşkilat ve Görevleri Hakkında KHK nın geçici 1. Maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir. “(9) Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu ve bağlı kurumlarda Uzman olarak görev yapan personel bu maddenin yayımı tarihi itibarıyla Yüksek Kurum Uzmanı Kadrolarına, halen bulundukları kadro dereceyle başka bir işleme gerek kalmaksızın atanmış sayılır.
MADDE 25-Kültür ve Turizm Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatı ile bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlarda 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu kapsamında görev yapan personelden en az 4 yıllık eğitim veren fakülte veya yüksek okullardan veya bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilmiş, yurt dışındaki Yüksek öğretim kurumlarından mezun olan ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinde sayılan şartları taşıyanlardan; Bakanlıkta en az on yıl hizmeti olan şube müdürü, APK uzmanı, eğitim uzamanı, sivil savunma uzmanı, uzman, araştırmacı, kütüphaneci, folklar araştırmacısı, müze araştırmacısı, turizm araştırmacısı, arkeolog, mühendis, mimar, Şehir plancısı, il kültür ve turizm müdürü, İl kültür ve turizm müdür yardımcısı, müze müdürü, kütüphane müdür yardımcısı kadrolarında veya eşdeğer kadrolarda asaleten görev yapanlar istekleri halinde kültür ve turizm uzmanı kadrolarına atanırlar.
MADDE 26-İl Kültür Md. Yrd, Şube Müdürü, Müdür, Müdür Yrd. gibi idari kadrolarda çalışanlara 2000 puan makam tazminatı verilir
MADDE 27-İl Kültür Müdür Yrd, Müdür, Şube Müdürü, Müdür Yardımcısı, Unvanlarının ek göstergeleri 3600’e çıkarılır.
MADDE 28-Şef kadrosunda çalışan personele 3000 ek gösterge verilir. Özel Hizmet Tazminatları artırımlı olarak ödenir.
MADDE 29-Memur olarak istihdam edilen, MEB onaylı bilgisayar işletmeni sertifikası olan ve durumları uygun personel istekleri halinde Bilgisayar İşletmeni veya Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni kadrolarına atanırlar ve Özel Hizmet Tazminatları artırımlı olarak ödenir.
MADDE 30-Koruma Güvenlik görevlisi olarak istihdan edilen personel istekleri halinde memur kadrosuna alınır.
MADDE 31-Kültür ve Turizm Bakanlığında çalışan lisans mezunu (iktisat, işletme vb.) personelin Özel Hizmet Tazminatı öğrenimlerine göre düzenlenir ve diğer ihtisas elemanları gibi şube müdürlüğü görevde yükselme sınavına girer.
MADDE 32-APK uzmanı, Uzman, Araştırmacı kadrolarına şube müdürünün aldığı oranda (170 puan) ek ödeme verilir.
MADDE 33-Şube müdürlüğüne atanma şartlarını taşıyan Ayniyat Saymalarına sınavsız Şube Müdürü Kadrosu verilir.
MADDE 34-Taşınır kayıt ve taşınır kontrol yetkilerine 600 puan mali sorumluluk zammı verilir. Bu personelden kefalet adı altında kesinti yapılmaz.
MADDE 35-Yardımcı Hizmetler Sınıfında yer alan hizmetli, bekçi ve kaloriferci kadrosundaki personel GİH Sınıfına sınavsız alınır.
MADDE 36-657 sayılı Devlet Memurları Kanunu I Sayılı Cetvelde ( H )kurumlarına ait bölümündeki Kültür ve Turizm Bakanlığı’na Yardımcı Hizmetler Sınıfında yer alan hizmetli, bekçi ve kaloriferci için 500 puan iş güçlüğü, 275 puan iş riski, 150 puan temininde güçlük zammı ödenir.
![](https://kultursanatsen.org.tr/portal/wp-content/uploads/2021/08/sanat-kurumlari-tis-afisi-210x300.jpeg)
MADDE 37-
a) Parasal hakları 657 Sayılı Devlet Memurları Kanununda düzenlenen, verilecek ücretlerin ödeme şekli Devlet Memurları maaşlarının ödeme şekline tabi kılınan Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü, Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü ve Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrasında İdari Sözleşmeyle istihdam edilen Sanatkarların Temel Ücreti, tüzel kişiliğe sahip Kuruluş Kanunları uyarınca belirlenmesi yasal bir zorunluluktur. Bu nedenle, Bakanlar Kurulu Kararıyla anılan kurumlar için Temel Ücret Ayrıca belirlenir.
b) Anayasanın 128.Maddesi,6940 Sayılı Kanun, 5441 sayılı Kanunla değişik 1309 ve 1310 sayılı Kanunlar, 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunun 33, 47, 68. Madde (B) bendi, Ek Geçici 12. Madde (A) ve (B) bentleri ve Ek Geçici 31. Maddeler hükümleri uyarınca, Bakanlar Kurulu Kararıyla Sanatkarlar için belirlenen TEMEL ÜCRETİN NET TUTARI, 657 sayılı Kanuna (I) Sayılı Ek gösterge cetvelinde kadroları teknik hizmetler sınıfında yer alan 1. Derece 4. Kademede bulunan Mühendislere ödenen (teşvik ve ikramiye dışındaki) net aylığına %35 (yüzde otuz beş) ilave edilerek bulunacak miktardan düşük olamaz.
c) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 152’nci maddesi uyarınca, (I) sayılı Ek Gösterge cetvelinde sayılan Mühendise ödenen özel hizmet tazminat tutarı; 6388 sayılı Kanunla Emekli Sandığınca Sanatkar olarak iştirakçi kabul edilenlerin emekliliklerinde, emekli aylıklarına ilave edilerek ödenir. Daha önce emekli olan Sanatkarlar da aynı haktan yararlandırılır. 657 sayılı Devlet Memurları Kanunun Ek Geçici 12. Maddesi (D) bendine işlenen değişik 04.03.1987 – KHK 272/1 Maddesi Uyarınca, 5434 Sayılı Kanun’la Sanatçı olarak iştirakçi kabul edilenler, Kültür ve Turizm Bakanlığının sanatla ilgili merkez ve taşra birimlerine bağlı olarak çalışan orkestra, koro ve topluluk sanatçıları, sanatkarları da emekliliklerinde Mühendisler için ön görülen Özel hizmet tazminatından aynı oranda yararlandırılır. Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü, Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü ve Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrasında kendi özel kanunlarının çıkarılmamış olması nedeniyle 657 sayılı Devlet Memurları Kanunun ilgili yerine işlenmiş sayılır.
MADDE 38-
a) 2021 yılı ikinci altı aylık dönemde 1. Derece 4. Kademede bulunan Mühendise ödenen net aylığının %20 fazlası olan, Sanatkarların 48/1. Maddede hesaplanan TEMEL ÜCRETİ, 2022 yılından itibaren %35 (yüzde otuz beş) fazlasına yükseltilmiştir.
b) 2021 yılı için Bakanlar Kurulu Kararıyla Mühendis aylığında yapılan net artışın yüzde sekiz (8) fazlası ve enflasyon artışı, 2022 yılı için yüzde on (10) fazlası ve enflasyon artışı Sanatkarın 48/1. Maddede hesaplanan temel ücretine ilave edilir.
MADDE 39-Sanat Kurumlarında çalışan idari sözleşmeli personelin vergi matrahı brüt sözleşmeleri üzerinden değil net ele geçen maaş üzerinden hesaplanır.
MADDE 40-657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ek geçici 12. 14. 15. 16. Maddesine göre çalıştırılan sanatkarların ikramiye ve teşvikleri tazminat olarak ödenir. (Memur sen 12 eşit parka olarak maaşa eklenmesini önerdi)
MADDE 41-01.01.2022 tarihinde geçerli olmak üzere, bu hizmet kolu kapsamında ki sanat kurumlarında çalışan ve 657 sayılı kanunun ek geçici 16. maddesi kapsamında bulunan sözleşmeli personel, 375 sayılı KHK’nın 7. Maddesine göre çalıştırılan Personele gece 24’den sonra yaptırılan ayda 50 saati geçmemek üzere fazla çalışma ücretinin 8 katı tutarında fazla çalışma ücreti ödenir.
MADDE 42-Devlet Opera Bale Genel Müdürlüğü idari sözleşmeli olarak çalıştırılan Koro sanatçıları ile Sanatkar uzman memurlara her yıl eylül ayında görev esnasında giymesi gereken ve kurumlarınca belirlenen özel kıyafet yardımı yapılır.
MADDE 43- Mesleki yaşı sınırlı olan, İdari Sözleşmeli Bale ve Dans Sanatkarlarına münhasır olmak üzere, 5510 sayılı kanunda erken emeklilik şartları düzenlenir ve fiili hizmet zammı her 12 aya 3 ay ilave ile 15 ay olarak uygulanır.
MADDE 44- 632 sayılı KHK ile Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü ve Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğüne bağlı Koro ve Topluluklarda, 4/B statüsünden 4/A Statüsüne geçirilen Sanatçılar Devlet Koro ve Toplulukları yönetmeliğinin 29. Maddesi uyarınca, yaptıkları iş esas alınarak İDARİ SÖZLEŞME ’ye (SANATÇI) tabi olur.
MADDE 45- Kültür ve Turizm Bakanlığı bünyesinde ve bağlı Sanat Kurumlarında 375 sayılı KHK’nın ek 8. Maddesi uyarınca 4/B Sözleşmeli olarak istihdam edilen personelin görev yaptığı pozisyona kadrolu olarak atamalarını yapacak yasal düzenleme çıkarılır.
MADDE 46- 87/11782 Sayılı Devlet Sanatçıları ve Sanatçıların sözleşmeli olarak çalıştırılmalarına dair esaslar başlıklı Bakanlar Kurulu kararının 9. maddesinde d“…olağanüstü gayret ve çalışmaları sonucunda emsallerine göre başarılı görev yaptıkları tespit edilenlerle ilgili bakanın teklifi ve başbakanlık onayı ile 2 aylığa kadar (2 aylık dahil) ücret teşvik ikramiyesi olarak verilir…” ibaresinden sonra gelmek üzere “herhangi bir kurum tarafından özel kriterler getirilemez hükmü” eklenir.
MADDE 47- Sanat Kurumlarında Bale ve Dans Topluluklarında çalışan Sanatkarlar gebeliklerinin başlamasından itibaren durumuna uygun işlerde görevlendirilirler. Raporlu olmaları durumunda ücretlerinden herhangi bir kesinti yapılamaz.
MADDE 48 – 6/6/1978-7/15754 tarih ve sayılı Bakanlar Kurulu kararıyla belirlenen Sözleşmeli Personel Çalıştırılmasına İlişkin Esasların ek 8. maddesine göre 4/B sözleşmeli personel olarak istihdam edilenlere kadrolu olarak istihdam edilen emsallerine ödenen kadar aile ve çocuk yardımı ödenir.
III-BÖLÜM
SOSYAL HAKLAR
MADDE 1- YASAL İZİNLER VE TATİLLER
a) Eğitim izni : Çalışanın üst bir öğrenim kurumuna devam etmesi halinde lisans, yüksek lisans ve doktora için süreleri kadar ücretsiz izin verilir. İsteği halinde öğrenim gördüğü İl’e (Özel yasaları olan kurumlarda çalışanlar dahil) ataması yapılır.
b) Yıllık izinler : Çalışanın kullandığı yıllık izinler iş günü esas alınarak verilir.
c) Doğal Afet izni : Doğal afet durumlarında kamu çalışanları, sendikaların ve mülki amirlerin birlikte belirleyeceği yöntemle ve sürede ücretli izinli sayılırlar.
d) 8 Mart : Dünya Emekçi Kadınlar Gününde kadın çalışanlar ücretli izinli sayılır.(KESK)
e) 1 Mayıs : Resmi Tatil olan 1 Mayıs “Emek ve Dayanışma Günü” sanat kurumlarında da uygulanır.
MADDE 2- KURUM OLANAKLARINDAN FAYDALANMA
a) İşverenin lojman, kamp, kreş ve benzeri her türlü sosyal tesislerinden çalışanlar, eş ve çocukları ücretsiz olarak yararlanır.
b) Kültür ve Turizm Bakanlığına bağlı sanat kurumlarının sahnelendiği eserlerden çalışanlar, eş ve çocukları indirimli yararlanır.
c) Kültür ve Turizm Bakanlığı denetiminde olan belgeli turizm tesislerinde, çalışanlarına indirimli hizmet verilmesini sağlar.
d) İşveren, çalışanın ihtiyacı halinde hastalanma, cenaze vb. durumlarda kurumun araçlarından ücretsiz yararlandırılır.
MADDE 3-ULAŞIM
a) İşveren merkez ve taşra teşkilatında çalışanlarının ulaşımını sağlamak amacıyla servis aracını hizmete koyar. Tüm çalışanlar bu hizmetten ücretsiz olarak faydalanır. Güzergah sendika temsilcisi ile ortak belirlenir. Sanat kurumlarında çalışan personelin, çalışma saatlerine uygun servis verilir.
b) İşveren, mesai saatleri dışında ve resmi tatillerde göreve çağırdığı personele araç tahsis eder.
c) Yukarıda belirtilen hususların işverence yerine getirilememesi halinde işveren yerel yönetimlerin toplu taşıma araçlarından yararlanmasını sağlar. Bunun da gerçekleştirilememesi durumunda, çalışma gün sayısı dikkate alınarak, gidiş-dönüş olmak üzere hesaplanacak tutarda yol ücretini çalışanlara nakden öder.
MADDE 4-KREŞ
a) En az 50 çalışanı olan iş yerleri ile 50’den az çalışanı olan birbirine yakın iş yerleri birleştirilerek kreş açılır ve bu hizmetten tüm çalışanların çocukları ücretsiz yararlandırılır.
b) Sanat kurumlarında çalışan sözleşmeli personelin çalışma saatlerine uygun esneklikte çocuk bakım evleri oluşturulur.
MADDE 5-GİYİM YARDIMI
a) Merkez Laboratuvarı ve Anadolu Medeniyetleri Müzesinde bulunan Laboratuvarlarda çalışan personele giyim yardımı yapılır.
b) Giyim yardımı bedelleri %30 oranında arttırılır.
MADDE 6-YEMEK YARDIMI
Yemek yardımı tüm kamu görevlilerine verilir, mutfağı olmayan kurumlarda çalışanlara yemek
yardımı nakdi ödenir.
MADDE 7-MESLEK HASTALIKLARI, İŞ KAZASI VE İŞ GÜVENLİĞİ
a) Bakanlık bünyesinde, konfederasyon ve sendikaların yanı sıra konuyla ilgili meslek örgütlerinin ve işveren temsilcilerinin eşit katılımıyla İş Kazası ve Meslek Hastalığı Kurulu Oluşturulur.
b) Bu kurul tarafından iş kazaları ve iş güvenliği ile ilgili konuları tespit etmek amacıyla Meslek hastalıkları, iş kazası ve iş güvenliği tüzüğü oluşturulur. Bu konuda uluslararası standartlara riayet edilir.
c) İşyerlerinde iş güvenliği ile ilgili önlemlerin alınması amacıyla işveren vekili ve sendika temsilcilerinin eşit katılımıyla “iş güvenliği kurulları” oluşturulur.
d) İş nedeniyle meydana gelen hasar ve zararlar işveren tarafından karşılanır.
e) İş Kazası veya meslek hastalığı nedeniyle ölen kamu çalışanının işsiz eşi veya çocuğu veya kardeşi ilgili kamu kurumu tarafından işe alınır.
f) Zararlı kimyasallara maruz kalan çalışanlar yılda bir kez zorunlu sağlık taramasından geçilir.
g) Bakanlık bünyesinde olan laboratuvarlar, müzeler, kütüphaneler ve sanat kurumlarında sürekli radyoaktif, zehirli ve tehlikeli maddelerle çalışan birimlerde gerekli tedbirleri alır.
h) Tüm sahnelerde, oyun saatlerinde sağlık görevlisi bulundurulur.
i) İşçi sağlığı ve iş güvenliği mevzuatına gürültü ve yük taşıma yönetmelikleri eklenir.
j) Sanat kurumlarında “ağır iş yapamaz” heyet raporu alan personel uygun bir birime verilir ve ağır iş verilmez.
MADDE 8-Sanat kurumlarında, turne gidiş ve dönüşlerinde aynı gün turne görevlilerine iş yaptırılamaz, yaptırılırsa 1 günlük mesai ücreti ödenir.
MADDE 9-Tüzel kişiliği olan kurumların iç düzenlemeleri Toplu Sözleşme Hükümlerine aykırı olamaz, olduğu takdirde Toplu Sözleşme Hükümleri uygulanır.
MADDE 10-Bakanlığın ya da Sanat Kurumunun doğrudan sorumluluğunda olmayan turne ve festivallerde kamu görevlilerinin çalıştırılması özel görevlendirme sayılır ve bu görevlendirmeler ücrete tabidir.
MADDE 11- Bakanlık çalışanların eğitimini ve kendilerini geliştirmeleri desteklemek için kurum içerisinde kütüphane açar, seminer, sempozyum ve benzeri hizmet içi eğitim programları düzenler.
MADDE 12– Yürürlük ve İmza;
a) 76 esas maddeden oluşan ve …../…../2021 tarihinde, taraflarca 4 suret olarak imzalanan bu Toplu İş Sözleşmesi 01/01/2022 tarihinde yürürlüğe girer ve 31/12/2023 Tarihinde sona erer.
b) Yeni sözleşme görüşmelerine eski sözleşmenin bitim tarihinden 60 gün önce başlanır.
c) Yeni sözleşme imzalanıncaya kadar, eski sözleşme hükümleri geçerlidir.
İşveren Yetkilileri Sendika Yetkilileri